Financiering en dekkingsmiddelen.
Financiering en dekkingsmiddelen.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | Voorgestelde Wijziging(en) | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 396.188 | 186.973 | 583.161 | 494.942 | 88.218 | 0 | |
Baten | 793.900 | 251.713 | 1.045.613 | 906.217 | 139.396 | 0 | |
Saldo | 397.712 | 64.741 | 462.453 | 411.274 | 51.178 | 0 |
Meicirculaire - Effecten algemene uitkering
Meerjarig is de meicirculaire verwerkt bij de Begroting 2018, in deze Monitor wordt het effect voor 2017 verwerkt.
Accres
Het accres 2016 is definitief vastgesteld, de afrekening over 2016 vindt plaats in 2017. Het accres 2016 komt € 3,0 miljoen hoger uit dan werd geraamd in de septembercirculaire. Dit komt voor Overijssel neer op ongeveer € 0,5 miljoen (€ 0,25 miljoen incidenteel en € 0,25 miljoen structureel) meer inkomsten.
Het accres 2017 wordt, ten opzichte van de raming in de septembercirculaire 2016, naar boven bijgesteld. Dit komt grotendeels door de hogere inflatie (1,6% i.p.v. 0,6%) die doorwerkt in een hogere loon- en prijsontwikkeling op de rijksbegroting. Naast de nominale ontwikkelingen zijn er nog diverse mutaties binnen de rijksbegroting die van invloed zijn op de accresontwikkeling. Zo heeft het kabinet besloten om € 342 miljoen extra uit te geven als gevolg van de stijging van de pensioenpremie ABP. Verder zijn er mutaties bij de dividendstromen uit staatsdeelnemingen, extra uitgaven aan studieleningen en zijn de kasritmes door departementen aangepast door middel van zogenoemde kasschuiven.
Het structurele effect van het accres 2017 is € 0,9 miljoen.
De stijging van opcenten MRB voor Overijssel is hoger dan het landelijk gemiddelde, daardoor is sprake van een negatief herverdeeleffect voor Overijssel. Daarnaast werkt de algemene verwachte stijging van de opcenten MRB positief door in de uitkeringsfactor. Per saldo leveren deze twee factoren een negatief effect op van circa € 0,1 miljoen in 2017.
Natuur
Met ingang van 2017 is de decentralisatie-uitkering Natuur overgeheveld naar de algemene uitkering. Vanaf 2017 is sprake van een ophoging ten behoeve van de uitvoering van agrarisch natuurbeheer (€ 8,9 miljoen structureel) en van de kleine natuurbeheerders (€ 0,6 miljoen structureel). De verdeling vindt plaats via het provinciespecifieke bedrag en komt voor Overijssel neer op € 603.250.
Voor beslisregel zie tekst effect septembercirculaire.
Luchthavens
Met de invoering van RBML (regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens) zijn de provincies het bevoegd gezag over de kleine, regionale luchtvaartterreinen. Voor 2017 ontvangt Overijssel een bedrag van € 40.264.
Wij stellen u voor € 40.264 toe te voegen aan het budget voor personeelsgebonden kosten voor uitvoering wet Luchthavens.
Afrekening BTW-compensatiefonds (BCF)
Uit de eindafrekening van het BCF over 2016 is gebleken dat de ruimte onder het plafond voor de provincies € 8,4 miljoen lager is uitgevallen dan bij de septembercirculaire 2016 was voorzien. Dit betekent dat de uitkering in 2016 eveneens met dat bedrag te hoog is geweest. Voor Overijssel bedraagt de correctie in 2017 € 0,6 miljoen. Dit wordt budgettair neutraal verwerkt via een lagere toevoeging aan de Algemene reserve egalisatie plafond BCF (AREPB).
Voor beslisregel zie tekst effect septembercirculaire.
Samenvatting effecten algemene uitkering en budgettair effect voor 2017
De bijstelling van de algemene uitkering voor 2017 die wij verwerken is circa € 1,3 miljoen.
Deze bijstelling bestaat uit:
Afrekening accres 2016 +/+ € 0,5 miljoen
Accres 2017 +/+ € 0,9 miljoen
MRB (zie hieronder) -/- € 0,1 miljoen
Natuur +/+ € 0,6 miljoen
Luchthavens +/+ € 0,1 miljoen (€ 40.264)
Afrekening BCF 2016 -/- € 0,6 miljoen
Voor het budgettair perspectief hebben de eerste drie posten effect, wat bij de Monitor Overijssel 2017-II een positief effect meebrengt van circa € 1,3 miljoen.
Meicirculaire - Effecten decentralisatie-uitkeringen
In de circulaire wordt een aantal wijzigingen met betrekking tot de integratie- en decentralisatie-uitkeringen aangekondigd. Het betreft bijdragen van het Rijk voor specifieke doelen:
• Voor MIRT-project IJsseldelta ontvangt Overijssel een totaalbedrag van € 7,503 miljoen (waarvan € 5,958 miljoen in 2017 en € 1,545 miljoen in 2018) voor de planuitwerking van de drie regionale percelen van het MIRT-project IJsseldelta Fase 2.
Wij stellen u voor in 2017 € 5,958 lasten toe te voegen aan prestatie 8.1.6.
• De provincies ontvangen verschillende uitkeringen voor het Programma Erfgoed en Ruimte van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Overijssel ontvangt hiervoor in 2017 € 43.500.
Wij stellen u voor € 43.500 lasten toe te voegen aan prestatie 6.1.2.
• Provincies ontvangen in 2017 € 1,5 miljoen ten behoeve van de regeling MKB Innovatiestimulering Topsectoren. Voor Overijssel is dit € 147.000.
Wij stellen u voor € 147.000 toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel voor prestatie 5.3.2.
• Provincies ontvangen in 2017 middelen voor de uitvoering van het lopende programma en het vervolgprogramma van Beter Benutten in de verschillende regio’s. Onderdeel hiervan is Decentraal Spoor. Overijssel ontvangt hiervoor in 2017 € 5,5 miljoen.
Wij stellen u voor € 5,5 miljoen toe te voegen aan de Reserve Verkeer en Vervoer.
• In 2017 is € 5,9 miljoen beschikbaar voor het uitvoeren van hydrologische maatregelen. Overijssel ontvangt hiervoor in 2017 € 1.047.840.
Wij stellen u voor in 2017 € 1.047.840 voor prestatie 8.1.2 toe te voegen aan de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland.
• Voor de jaren 2017 tot en met 2019 zijn middelen beschikbaar voor het uitvoeren van de zoetwatermaatregelen uit het Deltaplan Zoetwater. Overijssel ontvangt voor 2017 en 2018 een bedrag van € 1.973.936 per jaar en voor 2019 € 2.565.248 voor het Uitvoeringsprogramma Deltaplan Hoge Zandgronden Oost.
Wij stellen u voor € 1.973.936 in 2017 tegen te boeken op het product Onvoorzien. Op de prestatie is dit bedrag reeds in een eerder stadium verwerkt.
Septembercirculaire - Effecten algemene uitkering
De effecten van 2017 en meerjarig worden bij deze monitor verwerkt.
Accres
Het accres 2017 wordt, ten opzichte van de raming in de meicirculaire 2017, naar beneden bijgesteld door lagere uitgaven van het Rijk. Dit is met name het gevolg van uitvoeringsmeevallers op de SWZ-begroting en aanpassingen van het kasritme op de IenM begroting als gevolg van diverse Design, Build, Finance en Maintain-contract-projecten.
Voor de jaren na 2017 spelen naast een iets lager geraamde inflatie vooral de hoofdpunten van de begroting 2018 een rol in de accresontwikkeling. Hier heeft het kabinet besloten extra geld uit te trekken voor de Belastingdienst, De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, onderwijs en veiligheid.
Het structurele effect van het accres 2017 is -/- € 1,0 miljoen. Vanaf 2018 levert bovenstaande een positief effect op van € 1,0 miljoen (inclusief het structurele effect van het accres 2017).
In onze huidige systematiek nemen wij, voorzichtigheidshalve, alleen de accreseffecten van 2017 en 2018 mee. Deze septembercirculaire laat in 2019 een min zien en voor de jaren 2020 tot en met 2022 kleine plussen. Gezien de grote onzekerheid (oa kabinetsformatie) zien wij op dit moment geen aanleiding om de huidige systematiek aan te passen.
Natuur
Met ingang van 2017 is de decentralisatie-uitkering Natuur overgeheveld naar de algemene uitkering. Vanaf 2017 is sprake van een ophoging ten behoeve van de uitvoering van agrarisch natuurbeheer (€ 8,9 miljoen structureel) en van de kleine natuurbeheerders (€ 0,6 miljoen structureel). In de meicirculaire is dit op een onjuiste manier verdeeld. In deze circulaire wordt dit gecorrigeerd, dit levert Overijssel circa € 0,4 miljoen op. Dit bedrag wordt gestort in de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland.
Wij stellen u voor € 1.000.795 ( € 937.445 3.1.4 en € 63.350 3.1.3) voor 2017 en structureel € 397.545 (€ 372.295 3.1.4 en € 25.250 3.1.3) toe te voegen aan de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland.
Op basis van de spelregels van de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland hebben wij besloten het budget 2017 voor prestatie 3.1.3 met € 63.000 te verhogen en vanaf 2018 structureel met € 24.900, ten laste van de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland.
Op basis van de spelregels van de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland hebben wij besloten het budget voor prestatie 3.1.4 in 2017 met € 937.000 te verhogen en vanaf 2018 structureel met € 371.850, ten laste van de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland.
Afrekening BTW-compensatiefonds (BCF)
De ruimte onder het plafond is voor 2017 en 2018 afgenomen, met als gevolg een kleinere toevoeging aan de algemene uitkering. Voor 2017 gaat het om een negatieve bijstelling van € 8,3 miljoen, wat voor Overijssel neerkomt op circa € 0,7 miljoen. Voor 2018 gaat het om een negatieve bijstelling van € 0,9 miljoen, wat voor Overijssel neerkomt op circa € 0,1 miljoen.
Dit wordt budgettair neutraal verwerkt via een lagere toevoeging aan de Algemene reserve egalisatie plafond BCF (AREPB).
Meerjarig laten wij de ramingen aansluiten bij die van 2018.
Wij stellen u voor in 2017 de toevoeging aan de AREPB met € 1,3 miljoen te verlagen en vanaf 2018 structureel te verlagen met € 0,1 miljoen.
Samenvatting effecten algemene uitkering en budgettair effect voor 2017
De bijstelling van de algemene uitkering voor 2017 die wij verwerken is circa -/- € 1,3 miljoen.
Deze bijstelling bestaat uit:
Accres 2017 -/- € 1,0 miljoen
Natuur +/+ € 0,4 miljoen
Plafond BCF -/- € 0,7 miljoen
Voor het budgettair perspectief heeft alleen het accres effect, wat bij de Monitor Overijssel 2017-II een negatief effect meebrengt van circa € 1,0 miljoen.
Samenvatting effecten algemene uitkering en budgettair effect voor 2018 en verder
De meerjarige bijstelling van de algemene uitkering ten opzichte van 2017 die wij vanaf 2018 verwerken is circa € 1,0 miljoen per jaar.
Deze bijstelling bestaat uit:
Accres 2017 -/- € 1,0 miljoen
Accres 2018 +/+ € 2,0 miljoen
Natuur +/+ € 0,4 miljoen
Plafond BCF 2018 -/- € 0,1 miljoen
Voor het budgettair perspectief heeft alleen het accres effect, wat bij de Monitor Overijssel 2017-II een positief effect meebrengt van circa € 1,0 miljoen.
Septembercirculaire - Effecten decentralisatie-uitkeringen
In de circulaire wordt een aantal wijzigingen met betrekking tot de integratie- en decentralisatie-uitkeringen aangekondigd. Het betreft bijdragen van het Rijk voor specifieke doelen:
• MIRT-project IJsseldelta: De provincie Overijssel ontvangt in 2017 € 9,458 miljoen voor de verbinding Hengelo-Bad Bentheim. Dit project heeft als doel de belemmeringen voor grensoverschrijdend vervoer en voor de verknoping van de nationale netwerken weg te nemen.
Wij stellen u voor € 9,458 miljoen toe te voegen aan de Reserve Verkeer en Vervoer.
• Provincies ontvangen voor 2018 een bedrag van in totaal € 14,507 miljoen voor het Programma Impuls Omgevingsveiligheid 2015-2018. De Impuls Omgevingsveiligheid bestaat uit een aantal deelprogramma’s van de gezamenlijke overheden. Het betreft de deelprogramma’s: Besluit Risico’s Zware Ongevallen (BRZO), Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen (PGS), Informatie-
Kennisinfrastructuur en Lokaal EV-beleid. De provincie Zuid-Holland voert het secretariaat en is er verantwoordelijk voor dat alle uitvoerende partijen de beschikbare middelen voor de deelprogramma’s BRZO, PGS en Informatie-Kennisinfrastructuur in het kader van de Impuls ontvangen.
Voor het deelprogramma Lokaal EV-beleid krijgen de diverse provincies middelen voor hun bijdrage aan dit deelprogramma en verzorgt de provincie Zuid-Holland daarnaast de toedeling aan de veiligheidsregio’s. In 2018 ontvangt Overijssel € 360.000.
Wij stellen u voor de lasten op prestatie 2.4.3 in 2018 te verhogen met € 360.000.
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan uw Staten over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (9 oktober 2017) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Deze uitgebreide leeswijzer kunt u op elk moment raadplegen via de 'Leeswijzer' in de lichtgrijze menubalk.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Functionaliteitenbalk
Onderaan elke pagina van de website staat een functionaliteitenbalk. Via die functies kunt u:
Doelenboom
De doelenboom van de begroting bestaat uit drie niveaus: maatschappelijke ambitie, beleidsdoel en prestaties. Elk niveau heeft een eigen pagina.
Maatschappelijke ambitie (kerntaken)
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn de volgende elementen terug te vinden:
Uw Staten besluiten bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stellen alle tot en met de Monitor Overijssel genomen GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
Onder het ambitieniveau vallen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2017-II te vergelijken met de historische integrale kleurscores van eerder publicaties.
Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Ecologische Hoofdstructuur, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Meerjarige financiën KvO en EHS
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is het onderdeel ‘Meerjarige financiën’ toegevoegd. Als eerste proeve maken we voor een aantal projecten in grafiekvorm inzichtelijk hoe het totaal beschikbare budget vanuit de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Ecologische Hoofdstructuur (EHS) over de jaren is opgebouwd, welk deel daarvan is gerealiseerd en wat er dit jaar nog is begroot. Met deze informatie plaatsen we de huidige jaarschijf in het grotere geheel. De grafieken staan bij de volgende prestaties: 1.3.2, 1.4.3, 2.3.3, 2.4.2, 3.3.3, 4.2.1, 4.3.1, 4.4.2, 5.2.1, 5.5.1, 7.2.2, 7.2.3, 8.1.2.
In de grafieken zijn staafdiagrammen opgenomen, waarin per jaar wordt aangegeven:
Let op: de grafieken hebben alleen betrekking op de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Als de budgetten van prestaties uit andere bronnen afkomstig zijn (bijvoorbeeld andere reserves), dan zijn deze budgetten niet meegenomen in de grafiek.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2017-II. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Rudy van Leerzem (R.v.Leerzem@overijssel.nl / 038 499 9001) of Hergen Vorenkamp (H.Vorenkamp@overijssel.nl / 038 499 9095).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid