Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:
- Het vergroten van het aandeel hernieuwbare energie.
- Borgen en verbeteren van een duurzame en veilige leefomgeving.
Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:
In juni 2017 is de Alliantie Nieuwe Energie Overijssel van start gegaan. Samen met de kernpartners Enexis, VNO-NCW/MKB-Nederland, Natuur en Milieu Overijssel (NMO), Bio-energiecluster Oost-Nederland (BEON) en de gemeenten Zwolle en Hengelo is er een uitvoeringsorganisatie ingericht. Het coördinatieteam geeft sturing aan de projecten in de uitvoeringsagenda. In september 2017 is er een convenant met Waterschap Vechtstromen en Waterschap Drents-Overijsselse Delta gesloten om de energietransitie te versnellen. Beide waterschappen nemen gezamenlijk het trekkerschap voor de actielijn energie uit water (Blauwe Energie) op zich en worden hiermee kernpartner van de alliantie. Dit geeft invulling aan motie Koolhaas cs. (Blauwe Energie d.d. 01.02.2017).
De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren snel groeit. Hiervoor zijn extra openbare laadlocaties nodig. De provincie Overijssel start daarom dit najaar, mede namens de provincie Gelderland en gemeenten in beide provincies, met de aanbesteding van 2.250 openbare laadpalen. Ongeveer de helft van de laadpalen komt in Overijssel te staan, de andere helft in Gelderland.
De provincie Overijssel zal hier optreden als aanbestedende dienst en ondertekenaar van de concessieovereenkomst namens de deelnemende gemeenten in Overijssel en Gelderland. Om de aanbesteding mogelijk te maken en te financieren gaat de provincie Overijssel een samenwerking aan met de provincie Gelderland, Enpuls (netwerkbedrijven) en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (financiering uit green deal).
In 2010 werd ingeschat dat de omvang van de vervuiling 260 ton puur teer was. Inmiddels is ruim 900 ton puur teer uit de grond verwijderd. Er is nog één hardnekkige vervuilde plek op grote diepte, waar de stoomsanering nog wordt toegepast. Dit vordert gestaag, maar het kost wel tijd. Een betrouwbare prognose over wanneer de stoomsanering kan worden afgerond blijft lastig.
Wij zijn intensief in gesprek met alle partijen om te bepalen of en zo ja hoe we, binnen de kaders van de Wet Bodembescherming, het einddoel om vervuiling naar de IJssel uit te sluiten, zo snel mogelijk kunnen bereiken. Daarbij gebruiken we de ervaringsgegevens van de sanering en nieuwe inzichten. Zodra dit duidelijk is, zullen wij bepalen of hiervoor een aanpassing van het saneringsplan nodig is.
De private markt is nog steeds terughoudend om de relatief jonge en dynamische markt van nieuwe energie te betreden. Enerzijds staat hierdoor het energierendement van het fonds onder druk, en zit daarmee aan de onderkant van de vooraf geraamde bandbreedte. Anderzijds bevestigt dit de noodzaak van het bestaan en toegevoegde waarde van Energiefonds Overijssel.
In het Coalitieakkoord is de maximale omvang van het Energiefonds Overijssel verlaagd van € 250 miljoen naar € 200 miljoen. Het Energiefonds is revolverend gemaakt, waardoor we extra investeringsruimte creëren. Echter, omdat bij aanvang van het Energiefonds revolverendheid niet aan de orde was, is een deel van de uitgezette middelen uitgeleend met een aflossing aan het eind van de looptijd (over 10 jaar): de geborgde (=risicoloze) leningen aan woningcorporaties. Als gevolg daarvan is er de komende 10 jaar een beperkte aflossing van circa € 6 miljoen terug naar het Energiefonds. Deze is niet toereikend om aan de vraag van de markt (jaarlijks naar verwachting ruim € 25 miljoen) voor nieuwe investeringen te voldoen.
Om deze dip op te vangen zijn tijdelijk extra liquiditeiten benodigd, zodat op termijn een meer constante uitzetting kan plaatsvinden binnen de gemaximaliseerde fondsinleg van € 200 miljoen.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 2.1 | 3.583 | 6.271 | 9.854 | 7.841 | 2.013 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | 493 | 132 | 625 | 860 | -236 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | 17.011 | 9.189 | 26.200 | 22.686 | 3.514 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | 94 | 1.591 | 1.686 | 1.092 | 594 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | 416 | 356 | 772 | 514 | 257 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | 312 | -190 | 122 | 32 | 90 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 21.909 | 17.349 | 39.258 | 33.024 | 6.234 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.1 | 760 | 391 | 1.151 | 428 | 723 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | 508 | 75 | 583 | 629 | -45 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | 0 | 0 | 0 | 350 | -350 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | 0 | 31 | 31 | 0 | 31 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | 0 | 0 | 0 | 5 | -5 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | 0 | 0 | 0 | 2 | -2 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 1.268 | 497 | 1.766 | 1.413 | 353 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.1 | -2.823 | -5.880 | -8.703 | -7.413 | -1.290 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | 16 | -57 | -41 | -231 | 190 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | -17.011 | -9.189 | -26.200 | -22.336 | -3.864 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | -94 | -1.560 | -1.654 | -1.092 | -563 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | -416 | -356 | -772 | -509 | -262 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | -312 | 190 | -122 | -30 | -92 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -20.640 | -16.852 | -37.492 | -31.611 | -5.881 |
Als bijdrage in de saneringskosten van het Gijmink B wordt in 2017 van de gemeente Hof van Twente € 0,350 miljoen ontvangen.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten de begrote lasten en baten van prestatie 2.3.3 Sanering met asbest verontreinigde bodemlocaties in 2017 met € 0,350 miljoen te verhogen.
In de septembercirculaire 2017 is voor 2018 voor Overijssel een bijdrage van € 360.000 opgenomen voor het Programma Impuls Omgevingsveiligheid 2015-2018. Zoals toegelicht bij kerntaak 20 verhogen wij in verband hiermee het budget voor deze prestatie in 2018 met dit bedrag.
De provincie Overijssel start dit najaar, mede namens de provincie Gelderland en gemeenten in beide provincies, met de aanbesteding voor 2.250 openbare laadpalen. De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s snel groeit. Hiervoor zijn extra openbare laadlocaties nodig. Ongeveer de helft van de laadpalen komt in Overijssel te staan, de andere helft in Gelderland.
De provincie Overijssel zal hier optreden als aanbestedende dienst en ondertekenaar van de concessieovereenkomst namens de deelnemende gemeenten in Overijssel en Gelderland. Om de aanbesteding mogelijk te maken en te financiering gaat de provincie Overijssel een samenwerking aan met de provincie Gelderland, Enpuls (netwerkbedrijven) en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (financiering uit green deal).
Uitvoering van de aanbesteding wordt onder deze prestatie verantwoord. Het benodigde budget bedraagt € 135.000 in 2017 en € 195.000 in 2018. Dit budget wordt vanuit de prestaties 2.1.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie (2017 € 105.000 en 2018 € 65.000), 5.3.2 Overijssel investeert in innovatie (2018 € 65.000) en 4.2.1 Herijking openbaar vervoer (2017 - € 30.000 en 2018 € 65.000) overgeheveld naar deze prestatie. Bij de betreffende prestaties is daartoe een voorstel opgenomen.
Het project Bio-energie Convenant Waterschappen vraagt een extra toekenning vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Op basis van de spelregels van Kwaliteit van Overijssel hebben Gedeputeerde Staten besloten om een bedrag van € 2,1 miljoen vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel, over te hevelen naar prestatie 2.1.1.
Elena
In 2016 is voor project Elena een bijdrage ontvangen van de Europese Investeringsbank (ruim € 1 miljoen) ter financiering van de voorbereidingskosten. Nu wordt € 100.000 onttrokken aan dit gereserveerde bedrag ten gunste van de exploitatie van het project.
Conform de financiële verordening hebben wij besloten om een bedrag van € 100.000 te onttrekken aan de doeluitkering Elena en toe te voegen aan de jaarschijf 2017 op prestatie 2.1.1 en een bedrag van € 500.000 te onttrekken aan de doeluitkering Elena en toe te voegen aan de jaarschijf 2018 op prestatie 2.1.1.
De leningen die in het kader van prestatie 2.1.1 zijn afgesloten kennen goede financiële vooruitzichten, waardoor een deel van de eerder gevormde voorziening over te hevelen naar de Algemene Financieringsreserve.
Omdat de resterende risico's gevolgen kunnen hebben voor de rentebetalingen en aflossingen aan de Provincie Overijssel, wordt een voorziening aangehouden van 50% van de waarde van de leningen (€ 3,5 miljoen).
Wij stellen voor om een bedrag van € 3,5 miljoen in 2017 over te hevelen van de voorziening naar Algemene Financieringsreserve.
Het project Overijsselse aanpak (samenwerking met gemeenten en private partijen voor verduurzaming koopwoningen) wordt tot dusver gedekt van de Reserve Energiebesparing.
Wij stellen u voor een bedrag van € 810.376 vanuit de Reserve Energiebesparing, over te hevelen naar Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel prestatie 2.1.1.
Met deze onttrekking wordt de reserve energiebesparing volledig benut. De resterende kosten m.b.t. de Overijsselse Aanpak worden gedekt uit de KvO, programma Nieuwe Energie.
Na onttrekking zullen Provinciale Staten bij de jaarrekening worden voorgesteld de reserve energiebesparing op te heffen.
In verband met de aanbesteding voor 2.250 openbare laadpalen, zie prestatie 2.5.2., wordt vanuit prestatie 2.1.1 Stimuleren van energiebesparende maatregelen en de opwekking van hernieuwbare energie € 170.000 (2017 - € 105.000 en 2018 € 65.000) beschikbaar gesteld voor dit project.
Met betrekking tot prestatie 2.1.1. en prestatie 2.5.2. stellen wij voor om een bedrag van € 105.000 in 2017 en € 65.000 in 2018 over te hevelen van prestatie 2.1.1. naar prestatie 2.5.2 en gelijktijdig de toevoegingen en onttrekkingen aan de Reserve uitvoering Kracht van Overijssel hierop aan te passen.
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan uw Staten over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (9 oktober 2017) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Deze uitgebreide leeswijzer kunt u op elk moment raadplegen via de 'Leeswijzer' in de lichtgrijze menubalk.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Functionaliteitenbalk
Onderaan elke pagina van de website staat een functionaliteitenbalk. Via die functies kunt u:
Doelenboom
De doelenboom van de begroting bestaat uit drie niveaus: maatschappelijke ambitie, beleidsdoel en prestaties. Elk niveau heeft een eigen pagina.
Maatschappelijke ambitie (kerntaken)
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn de volgende elementen terug te vinden:
Uw Staten besluiten bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stellen alle tot en met de Monitor Overijssel genomen GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
Onder het ambitieniveau vallen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2017-II te vergelijken met de historische integrale kleurscores van eerder publicaties.
Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Ecologische Hoofdstructuur, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Meerjarige financiën KvO en EHS
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is het onderdeel ‘Meerjarige financiën’ toegevoegd. Als eerste proeve maken we voor een aantal projecten in grafiekvorm inzichtelijk hoe het totaal beschikbare budget vanuit de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Ecologische Hoofdstructuur (EHS) over de jaren is opgebouwd, welk deel daarvan is gerealiseerd en wat er dit jaar nog is begroot. Met deze informatie plaatsen we de huidige jaarschijf in het grotere geheel. De grafieken staan bij de volgende prestaties: 1.3.2, 1.4.3, 2.3.3, 2.4.2, 3.3.3, 4.2.1, 4.3.1, 4.4.2, 5.2.1, 5.5.1, 7.2.2, 7.2.3, 8.1.2.
In de grafieken zijn staafdiagrammen opgenomen, waarin per jaar wordt aangegeven:
Let op: de grafieken hebben alleen betrekking op de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Als de budgetten van prestaties uit andere bronnen afkomstig zijn (bijvoorbeeld andere reserves), dan zijn deze budgetten niet meegenomen in de grafiek.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2017-II. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Rudy van Leerzem (R.v.Leerzem@overijssel.nl / 038 499 9001) of Hergen Vorenkamp (H.Vorenkamp@overijssel.nl / 038 499 9095).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid