Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.
Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.
De maatschappij vraagt steeds vaker een flexibele opstelling van de overheid ook waar het gaat om ruimtelijke keuzes. Als provincie faciliteren we deze ontwikkeling, maar hebben we ook een wettelijke taak en middelen in de zorg voor een goede ruimtelijke ordening en onze provinciale belangen. Deze balans tussen faciliteren en sturen wordt steeds belangrijker in ons werk. Voorkantsamenwerking is essentieel om in een zo vroeg mogelijk stadium de provinciale belangen in te brengen. Zo werken wij vanuit de woonafspraken samen met de gemeenten aan een kwantitatieve en kwalitatieve balans op de woningmarkt. Naast reprogrammeren (sturing) gaat dit ook om stimuleren. Een goed voorbeeld hiervan is de Versnellingsactie woningbouw van de gemeente Zwolle, waarin versneld sociale woningbouw gerealiseerd wordt. Ook faciliteren we gemeenten in de voorbereiding op de Omgevingswet en het maken van hun eigen Omgevingsvisie (een verplichting onder de nieuwe wet). Samen ontdekken staat hierbij voorop. We organiseren bijvoorbeeld themabijeenkomsten, waarbij deskundigen hun verhaal doen en voorbeelden laten zien. Ook hebben we een gids opgesteld Onderweg naar de omgevingsvisie, voor gemeentelijke omgevingsvisies.
Er verschijnen steeds meer positieve nieuwsberichten over de Overijsselse steden en dorpen. Wij dragen hier vanuit de stadsbeweging aan bij door zowel de spontane wereld als de georganiseerde partijen in de binnensteden te ondersteunen en bij elkaar te brengen. Zo maken we afspraken met steeds meer gemeenten en binnenstadsorganisaties in stadsarrangementen. Maar ook bieden we lokale initiatiefnemers en ondernemers de mogelijkheid om in stadscafés hun ideeën te pitchen en verder te brengen met kennis, netwerk of een stadscheque. Naar aanleiding van de Motie Van Moorsel c.s. ‘Investeren in de binnensteden van Overijssel’ zijn we deze aanpak versneld aan het evalueren. De resultaten hiervan zenden we u in december toe en bespreken we met u op 17 januari 2018 in een provincie/stads-café.
Op 27 september heeft uw staten besloten om de nieuwe winlocatie Vriezenveen-Daarle op te nemen in de Omgevingsvisie en –verordening. Dit besluit maakt deel uit van een totaalpakket aan inspanningen die wij samen met onze partners doen om te komen tot voldoende en schone bronnen voor drinkwater. We werken bijvoorbeeld gezamenlijk met drinkwaterbedrijf en waterschappen aan een regionale verkenning lange termijn drinkwatervoorziening. Ook zijn we voortvarend aan de slag met bescherming van winningen zoals in het voorbeeldproject Boeren voor drinkwater. Tot slot hebben we als eerste provincie alle gebiedsdossiers geactualiseerd en werken we met partners toe naar een nieuw uitvoeringsprogramma 2018-2020. Al deze inspanningen helpen ons ook in de landelijke discussie om tot een goede aanpak te komen.
Op 21 juni hebben uw Staten het besluit 'Gebruik diepe ondergrond in Overijssel' genomen. Met dit besluit hebben we een unieke methodiek voor het afwegen van ingrepen in de diepe ondergrond in relatie tot de bovengrond (driedimensionale ruimtelijke ordening). De afwegingsystematiek maakt kennis en informatie over de ondergrond inzichtelijk en zorgt ervoor dat het afwegingsproces objectief en transparant wordt. Daarmee kunnen wij onze adviezen aan het Rijk over activiteiten in de diepe ondergrond beter onderbouwen. Ook zijn onze partners beter in staat om een inbreng te leveren. Deze methodiek hebben we samen met de Rijksuniversiteit Groningen ontwikkeld. Samen met onze partners gaan we de methodiek vertalen naar onze Omgevingsvisie en Omgevingsverordening. De eerste adviezen op mijnbouwwetactiviteiten worden eind dit jaar geëvalueerd. Dit zal leiden tot bestuurlijke werkafspraken met onze partners zodat we gezamenlijk goed kunnen adviseren aan het rijk.
In het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma en de Voorkeursstrategie Rijntakken worden op dit moment allerlei maatregelen voorbereid in en rond de IJsseldijken en uiterwaarden. Conform onze omgevingsvisie benaderen wij deze projecten vanuit het brede perspectief van onder andere waterveiligheid, vrijetijdseconomie, natuur en ruimtelijke kwaliteit. Om niet alleen achteraf te toetsen, maar juist aan de voorkant mee te werken hebben we een inventarisatie gemaakt van de ruimtelijke kwaliteit IJsseldijken: ‘Kijk op de dijk’. Deze inventarisatie is vervolgens benut in de ‘Verkenning ruimtelijke kwaliteit Rijntakken’ en het ‘Ruimtelijk perspectief dijken in Overijssel’.
De regeling tijdelijke huisvesting statushouders heeft in 2017 voldaan aan de doelstelling. De doorstroming in de sociale huursector is bevorderd via tijdelijke huisvesting ten behoeve van de huisvesting van statushouders. Voor 2018 zien we een afname in de directe urgentie van de huisvesting van statushouders maar er is nog steeds sprake van druk op de sociale huursector. Deze druk wordt mede veroorzaakt door andere doelgroepen waardoor de behoefte aan stimulering tijdelijke huisvesting blijft.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 1.1 | 1.524 | 2.560 | 4.084 | 2.144 | 1.939 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | 500 | 310 | 810 | 297 | 513 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | 74 | 1.728 | 1.802 | 897 | 906 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | 1.465 | 1.903 | 3.368 | 482 | 2.887 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | 1.229 | 1.282 | 2.511 | 1.722 | 788 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 4.792 | 7.783 | 12.575 | 5.541 | 7.033 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.1 | 773 | -188 | 585 | 0 | 585 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | 0 | 0 | 0 | 10 | -10 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | 1.054 | 557 | 1.611 | 1.623 | -12 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 1.827 | 369 | 2.196 | 1.633 | 563 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.1 | -751 | -2.748 | -3.499 | -2.144 | -1.354 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | -500 | -310 | -810 | -287 | -523 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | -74 | -1.728 | -1.802 | -897 | -906 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | -1.465 | -1.903 | -3.368 | -482 | -2.887 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | -175 | -725 | -900 | -99 | -800 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -2.965 | -7.414 | -10.379 | -3.908 | -6.470 |
De inkomsten grondwaterheffing overtreffen de begroting met € 97.000. Deze middelen worden gedoteerd aan de 'voorziening besteding grondwaterheffing', conform voorschrift uit de Waterwet (art. 7.7). Hierdoor blijven ze beschikbaar ter dekking van de kosten waarvoor geheven worden.
Wij hebben besloten om de begrote baten van prestatie 1.5.3, alsook de begrote dotatie aan de 'voorziening besteding grondwaterheffing', in 2017 met € 97.000 te verhogen.
Ter dekking van de kosten van programmabureau ontvangen wij € 80.000 van waterschappen en gemeenten. De begroting wordt met deze bijdragen opgehoogd.
Daarnaast wordt € 985.000 van subsidiebudget doorgeschoven naar 2018, omdat de aanvragen daarvoor in 2018 worden verwacht.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om zowel de lasten als baten van prestatie 1.4.3 te verhogen met € 80.000 in 2017.
Op basis van de spelregels van Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag à € 985.000 miljoen lasten door te schuiven vanuit 2017 en toe te voegen aan de jaarschijf 2018, op prestatie 1.4.3.
Voor het project IJsseluiterwaarden Olst (rotonde op kruispunt N337 - De Meente) is in onze meerjarenbegroting een bedrag opgenomen van € 949.000 (€ 98.000 in 2017; € 140.000 in 2018; € 711.000 in 2019). Deze bedragen worden onttrokken aan de uitvoeringsreserve Kwaliteit van Overijssel. Als gevolg van de verplichting in het vernieuwde Besluit Begroting en Verantwoording om investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut te activeren, dienen deze bedragen uit de exploitatiebegroting te worden gehaald en toegevoegd aan de reserve Dekking kapitaallasten activa (DKA). Zodra de rotonde in gebruik wordt genomen, zal gestart worden met afschrijven en wordt voornoemde reserve aangesproken. Het verloop van projecten is te volgen via het overzicht ‘Investeringsprojecten (water)wegen en kunstwerken’ dat bij de jaarrekening zal worden gevoegd. Dit is een neutrale wijziging van financieel technische aard.
Wij stellen voor om:
1) de lasten van prestatie 1.4.1 voor 2017, 2018 en 2019 te verlagen met resp. € 98.000, € 140.000 en € 711.000;
2) deze bedragen te onttrekken in 2017 aan de reserve Kwaliteit van Overijssel en;
3) in 2017 toe te voegen aan de reserve Dekking kapitaallasten activa.
Door cofinanciering vanuit het programma Sociale Kwaliteit (prestatie 9.1.1) en lagere proceskosten rondom de stimuleringsmaatregelen voor ruimtelijke kwaliteit, wordt een bedrag van € 149.000 vrijgespeeld dat in 2018 aangewend kan worden om de subsidieregeling Leefbaarheid Kleine Kernen te continueren.
Op basis van de spelregels van Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag à € 149.000 miljoen lasten door te schuiven vanuit 2017 en toe te voegen aan de jaarschijf 2018, op prestatie 1.1.2.
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan uw Staten over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (9 oktober 2017) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Deze uitgebreide leeswijzer kunt u op elk moment raadplegen via de 'Leeswijzer' in de lichtgrijze menubalk.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Functionaliteitenbalk
Onderaan elke pagina van de website staat een functionaliteitenbalk. Via die functies kunt u:
Doelenboom
De doelenboom van de begroting bestaat uit drie niveaus: maatschappelijke ambitie, beleidsdoel en prestaties. Elk niveau heeft een eigen pagina.
Maatschappelijke ambitie (kerntaken)
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn de volgende elementen terug te vinden:
Uw Staten besluiten bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stellen alle tot en met de Monitor Overijssel genomen GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
Onder het ambitieniveau vallen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2017-II te vergelijken met de historische integrale kleurscores van eerder publicaties.
Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Ecologische Hoofdstructuur, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Meerjarige financiën KvO en EHS
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is het onderdeel ‘Meerjarige financiën’ toegevoegd. Als eerste proeve maken we voor een aantal projecten in grafiekvorm inzichtelijk hoe het totaal beschikbare budget vanuit de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Ecologische Hoofdstructuur (EHS) over de jaren is opgebouwd, welk deel daarvan is gerealiseerd en wat er dit jaar nog is begroot. Met deze informatie plaatsen we de huidige jaarschijf in het grotere geheel. De grafieken staan bij de volgende prestaties: 1.3.2, 1.4.3, 2.3.3, 2.4.2, 3.3.3, 4.2.1, 4.3.1, 4.4.2, 5.2.1, 5.5.1, 7.2.2, 7.2.3, 8.1.2.
In de grafieken zijn staafdiagrammen opgenomen, waarin per jaar wordt aangegeven:
Let op: de grafieken hebben alleen betrekking op de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Als de budgetten van prestaties uit andere bronnen afkomstig zijn (bijvoorbeeld andere reserves), dan zijn deze budgetten niet meegenomen in de grafiek.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2017-II. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Rudy van Leerzem (R.v.Leerzem@overijssel.nl / 038 499 9001) of Hergen Vorenkamp (H.Vorenkamp@overijssel.nl / 038 499 9095).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid