Het vertrouwen van de samenleving in Overijssel in het openbaar bestuur neemt toe of blijft minimaal gelijk.
Het vertrouwen van de samenleving in Overijssel in het openbaar bestuur neemt toe of blijft minimaal gelijk.
Het afgelopen half jaar hebben we het aantal vragen en de diversiteit ervan richting het programma Eigentijds Bestuur fors zien toenemen. Het gaat onder andere om bewonersgroepen, instanties en onderdelen in openbaar bestuur die zelf aan de slag willen met een vraag of initiatief, en ondersteuning vragen in het verhelderen en specifiek maken van de opgave en vervolgens de begeleiding daarbij. Om het bieden van begeleiding aan de intervisiegroep van bestuurders die maar blijft groeien. Om het voorzien in de groeiende behoefte - zowel intern als extern - om de opgedane kennis en ervaringen breed te delen of uitwisselen van ervaringen te bevorderen. In de vraag om ondersteuning of advies springt eruit de behoefte onder Overijsselse volksvertegenwoordigers naar uitwisseling, ontmoeting, kennisdeling en ondersteuning in hun eigen zoektocht naar het passend vormgeven van processen en hun eigen (nieuwe) rolinvulling(en) daarbinnen.
Vanuit de zorg voor de kwaliteit van het openbaar bestuur is er extra aandacht voor het tegengaan van ondermijning (vermenging van boven- en onderwereld). In het begin van de zomer hebben uw Staten via een motie om meer inzet gevraagd voor het tegengaan van ondermijning en het weerbaarder maken van de provincie.
Bij de begrotingsbehandeling is dan ook om extra structurele middelen gevraagd om dit te kunnen verwezenlijken. Hiermee kan onder andere de Wet Bibob uitgebreider worden toegepast en kunnen de partners die zich sterk maken tegen ondermijning beter gefaciliteerd en gestimuleerd worden. Het doel is om begin 2018 hier mee te starten door het tegengaan van ondermijnende criminaliteit en het weerbaarder maken van de provincie gecoördineerd aan te pakken.
Zoals gepland, zijn in 2017 twee gemeenschappelijke regelingen opgericht: Omgevingsdienst IJsselland en Omgevingsdienst Twente. De Omgevingsdienst IJsselland zal per 1 januari 2018 operationeel zijn, waarmee taken en personeel zullen worden overgedragen. De Omgevingsdienst Twente zal echter pas per 1 januari 2019 operationeel zijn. Dit betekent dat gedurende 2018 in de huidige constructie van RUD Twente zal worden gewerkt terwijl gelijktijdig de voorbereidingen verder worden getroffen om op 1 januari 2019 volwaardig als omgevingsdienst te kunnen werken.
De provincie Overijssel heeft in 2016 voor de vergunningverlening en toezicht bij risicovolle bedrijven een dienstverleningsovereenkomst gesloten met de omgevingdienst Regio Nijmegen. Deze overeenkomst wordt met ingang van 1 januari 2018 omgezet in een regulier contract.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 7.1 | 534 | 984 | 1.518 | 761 | 758 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.2 | 1.260 | 175 | 1.435 | 1.324 | 111 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.3 | 6.565 | 38 | 6.603 | 5.224 | 1.379 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 8.360 | 1.197 | 9.557 | 7.309 | 2.248 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.1 | 0 | 0 | 0 | 7 | -7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.2 | 27 | 0 | 27 | 35 | -8 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.3 | 92 | 12 | 104 | 69 | 34 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 119 | 12 | 131 | 111 | 20 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.1 | -534 | -984 | -1.518 | -754 | -765 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.2 | -1.233 | -175 | -1.408 | -1.289 | -119 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 7.3 | -6.474 | -26 | -6.500 | -5.155 | -1.345 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -8.241 | -1.185 | -9.426 | -7.197 | -2.229 |
Vanuit het investeringsvoorstel Kwaliteit Openbaar Bestuur zijn er middelen beschikbaar gesteld voor ontwikkelscans (bestuursmonitor).
De middelen voor ontwikkelscans (bestuursmonitor) worden dit jaar niet geheel uitgegeven. Voor begin volgend jaar zijn er al een aantal in voorbereiding.
Op basis van de spelregels van Kwaliteit van Overijssel en de gemaakte afspraken in het Statenvoorstel, hebben wij besloten om een bedrag à € 40.000 aan budget door te schuiven vanuit 2017 en toe te voegen aan de jaarschijf 2018, op prestatie 7.1.1.
Vanuit deze prestatie zijn vooruitlopend op de extra middelen die vanaf 2018 beschikbaar gesteld worden vanuit het investeringsvoorstel Kwaliteit Openbaar Bestuur middelen aangewend voor het thema ondermijning. Hiervoor ramen wij in 2017 een aanvullend budget bij van € 41.000 ten laste van de in de UKVO beschikbare middelen.
Op basis van de spelregels van Kwaliteit van Overijssel en de gemaakte afspraken in het Statenvoorstel over het schuiven tussen prestaties, hebben wij besloten om een bedrag à € 41.000,- over te hevelen vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel naar prestatie 7.1.6.
Vanuit het investeringsvoorstel Kwaliteit Openbaar Bestuur zijn er middelen beschikbaar gesteld voor het maken van Begrotingsscans.
De middelen voor begrotingsscans worden dit jaar niet geheel uitgegeven . Er liggen wel 4 aanvragen die dit jaar opgepakt worden en volgend jaar tot een einde gebracht zullen worden.
Op basis van de spelregels van Kwaliteit van Overijssel en de gemaakte afspraken in het Statenvoorstel, hebben wij besloten om een bedrag à € 40.000 aan budget door te schuiven vanuit 2017 en toe te voegen aan de jaarschijf 2018, op prestatie 7.1.3 voor het realiseren van begrotingsscans.
In 2017 wordt een groter deel van de beschikbare middelen voor deze prestatie besteed. We verwachten dit jaar in totaal € 150.000,- meer nodig te hebben dan oorspronkelijk geraamd was.
Op basis van de spelregels van Kwaliteit van Overijssel en de gemaakte afspraken in het Statenvoorstel, hebben wij besloten om een bedrag à € 150.000,- over te hevelen vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel naar prestatie 7.2.2
Vanuit het investeringsvoorstel Kwaliteit Openbaar Bestuur zijn er voor deze prestatie middelen beschikbaar gesteld voor activiteiten op het gebied van corporate communicatie. De hiervoor beschikbare middelen zijn dit jaar niet geheel nodig als gevolg van goedkopere aanbesteding. De resterende middelen ad €90.000,- kunnen derhalve weer terugvloeien naar de uitvoeringsreserve ten behoeve van andere projecten binnen het investeringsvoorstel Kwaliteit Openbaar Bestuur.
Op basis van de spelregels van Kwaliteit van Overijssel en de gemaakte afspraken in het Statenvoorstel over het schuiven tussen prestaties, hebben wij besloten om een bedrag à € 90.000,- over te hevelen naar de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan uw Staten over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (9 oktober 2017) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Deze uitgebreide leeswijzer kunt u op elk moment raadplegen via de 'Leeswijzer' in de lichtgrijze menubalk.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Functionaliteitenbalk
Onderaan elke pagina van de website staat een functionaliteitenbalk. Via die functies kunt u:
Doelenboom
De doelenboom van de begroting bestaat uit drie niveaus: maatschappelijke ambitie, beleidsdoel en prestaties. Elk niveau heeft een eigen pagina.
Maatschappelijke ambitie (kerntaken)
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn de volgende elementen terug te vinden:
Uw Staten besluiten bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stellen alle tot en met de Monitor Overijssel genomen GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
Onder het ambitieniveau vallen de beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2017-II te vergelijken met de historische integrale kleurscores van eerder publicaties.
Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Ecologische Hoofdstructuur, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Meerjarige financiën KvO en EHS
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is het onderdeel ‘Meerjarige financiën’ toegevoegd. Als eerste proeve maken we voor een aantal projecten in grafiekvorm inzichtelijk hoe het totaal beschikbare budget vanuit de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Ecologische Hoofdstructuur (EHS) over de jaren is opgebouwd, welk deel daarvan is gerealiseerd en wat er dit jaar nog is begroot. Met deze informatie plaatsen we de huidige jaarschijf in het grotere geheel. De grafieken staan bij de volgende prestaties: 1.3.2, 1.4.3, 2.3.3, 2.4.2, 3.3.3, 4.2.1, 4.3.1, 4.4.2, 5.2.1, 5.5.1, 7.2.2, 7.2.3, 8.1.2.
In de grafieken zijn staafdiagrammen opgenomen, waarin per jaar wordt aangegeven:
Let op: de grafieken hebben alleen betrekking op de reserves Kwaliteit van Overijssel en de reserve Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Als de budgetten van prestaties uit andere bronnen afkomstig zijn (bijvoorbeeld andere reserves), dan zijn deze budgetten niet meegenomen in de grafiek.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2017-II. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Rudy van Leerzem (R.v.Leerzem@overijssel.nl / 038 499 9001) of Hergen Vorenkamp (H.Vorenkamp@overijssel.nl / 038 499 9095).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid